Синдикати и работодатели обсъждат как ще се определя минималната работна заплата

Как ще се определя занапред минималната работна заплата за страната във връзка с предстоящото транспониране на европейската директива за адекватните минимални заплати? Това ще обсъждат синдикатите и работодателите на среща, инициирана от социалния министър Борислав Гуцанов.

 

Разговорите са насрочени за 10:30 часа днес, а и ще обхванат и други актуални теми в сферата на пазара на труда.

Основна тема на срещата ще бъде постигнатият напредък в преговорите с бизнеса и синдикатите по подходите за определяне на минималната заплата и плана за разширяване на обхвата на колективното трудово договаряне в контекста на новата Директива за адекватните минимални заплати в Европейския съюз.

 

Ако се запази сегашният механизъм за определяне на най-ниското възнаграждение у нас като 50 процента от средната заплата за период от 12 месеца, за догодина то ще бъде между 1099 и 1212 лева.

Традиционно, има сериозни разногласия сред социалните партньори по темата. Социалният министър Борислав Гуцанов заяви, че е оптимист, че ще се стигне до общо решение и спазване на директивата.

Същевременно България е с най-ниската минимална работна заплата сред страните-членки на Европейския съюз през януари – 551 евро. Най-високата е в Люксембург – 2638 евро, сочат данните на „Евростат“. За 10 години – в сравнение с 2015 година, най-ниското възнаграждение у нас се е повишило с малко под 12 процента средногодишно. Преди 10 г. нивото на минималната заплата у нас е било 180 евро.

 

Към 1 януари 2025 година общо 22 от всички 27 държави в Съюза имат установена национална минимална заплата с изключение на Дания, Италия, Австрия, Швеция и Финландия.

 

Въз основа на равнището на техните национални брутни месечни минимални работни заплати в евро, приложими към 1 януари 2025 г., съответните държави от ЕС могат да бъдат разпределени в 3 групи. В първата – с равнище над 1500 евро на месец, са освен първенецът Люксембург, също Ирландия, Нидерландия, Германия, Белгия и Франция. С размер на най-ниското възнаграждение от 1 000 до 1 500 евро на месец са Испания, Словения, Полша, Литва, Португалия и Кипър. В групата с под 1 000 евро на месец са освен България, Хърватия, Гърция, Малта, Естония, Чехия, Словакия, Румъния, Латвия, Унгария. За сравнение от Евростат дават данни и за Съединените щати, където федералната минимална работна заплата е 1210 евро на месец.

 

Източник: БНР 

За още актуални новини - харесайте страницата ни във Фейсбук ТУК.

Прочетете и

5 октомври: Празникът на Благоевград

Благоевград отбелязва днес своя празник и 114 години от освобождението на Горна Джумая и Пиринска …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: Текстовете и изображенията в сайта Струма Прес са под закрила на Закона за авторското право и са собственост на Струма Прес ЕООД освен ако не е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само с посочване на източника strumapress.com